Vakantie op de Wadden, wat dacht je van Terschelling?

8 September 2022   Huurtent

Met de veerboot naar het waddeneiland Terschelling

Vakantie begint bij ons wanneer we de caravan aanhaken, de broodjes voor onderweg smeren, de koffie in de thermoskan schenken en de auto starten richting bestemming. Deze vakantie zou nog leuker worden want er stond ons ook een mooie bootreis te wachten.

Na twee uurtjes rijden, vergezeld door een charmant zonnetje, kwamen we aan bij de veerboot richting Terschelling. De jachthaven van Harlingen lag er mooi bij met diverse driemasters en recreatieboten. Daar begon het grote genieten al, we keken onze ogen uit en genoten volop terwijl we aan het wachten waren op de boot naar Terschelling.

De veerboot naar het Waddeneiland, van rederij Doeksen, doet er ongeveer 2 uur over. Twee uur om eens goed uit te waaien en alle beslommeringen even achter te laten op het vaste land. Terwijl de boot zorgvuldig zijn weg zocht door de vaargeul verheugden wij ons op een week wandelen, fietsen en lekker eten.

Flora, fauna en het ultieme eilandgevoel

Het langgerekte eiland met gezellige plaatsjes, goede restaurants, weidse stranden, strandtenten, Beach bars, uitgestrekte duinen, bijzondere natuurgebieden en vele leuke bezienswaardigheden met bijzondere verhalen hebben wij in 7 dagen mogen ontdekken, voelen en proeven.

Wij logeerden op korte afstand van de Boschplaat en het Dark Sky Park.

De Boschplaat, aan de oostzijde van het eiland, hebben wij dan ook op de dag van aankomst op de fiets deels bezocht. De mountainbikeroute richting Drenkelingenhuisje was zwaar door het mulle zand (droge zomer) maar o zo de moeite waard. De Boschplaat is een broedplaats en foerageerplek voor veel vogelsoorten. ( een deel van Boschplaat is dan ook tussen 15 maart en 15 augustus niet te bezoeken). Het Drenkelingenhuisje, ook wel “het Huske op de hoek” genoemd, is een historische bezienswaardigheid dat grenst aan dit natuurgebied.

Grenzend aan de Boschplaat vind je het drenkelingenhuisje op Terschelling

In 1863 is het oorspronkelijke huisje op de punt van Oosterend geplaatst voor overlevenden van een eventuele schipbreuk. Nadat het oorspronkelijke huisje verdween tijdens de storm in 1962 is er in 2000 op de oude palen een kopie van het houten huisje geplaatst, welke later meer naar het westen is verplaatst. Wij waren op onze mountainbikes, maar je kunt het huisje overigens ook wandelend over het brede strand vanaf het strandpaviljoen in Oosterend bereiken. Is wandelen of fietsen niet jouw ding, dan is een tocht met een huifkar zeker aan te raden.

De avond/nacht zijn we de duinen in gewandeld en samen hebben we genoten van de complete duisternis met een prachtige sterrenhemel. Het Dark Sky Park op Terschelling is met recht een van de donkerste plekken op de wereld.

De Brandaris, de geweldige brede stranden en het wad

De volgende dag fietsten we van oost naar west en kwamen er al snel achter dat de natuurgebieden op het eiland heel divers zijn. We fietsten van een groot duingebied met haar super brede stranden, zo de bossen in en op de weg terug, via de zuidkant, hadden we vanaf de dijk uitzicht over het wad met hier en daar wadlopers. Onderweg kwamen we leuke levendig plaatsjes tegen zoals West-Terschelling met de imposante Brandaris en Midsland met haar leuke terrasjes en restaurants.

Terschelling, met de Brandaris

En aan de dijk bij Oosterend werden wij verrast door het kunstwerk "de Streken" een eerbetoon aan Joop Mulder, de grondlegger van Oerol. Geweldig om via de steiger het kunstwerk te benaderen.

Bezoek kunstwerk de Streken in het water aan de dijk bij Oosterend

De derde dag hadden we uitgetrokken voor een huifkartocht met de firma Terpstra. Echt een aanrader want je wordt door de natuur gereden in een huifkar getrokken door stoere Friese paarden. Door het bos, over de duinen, door de polder en over het strand. En vergeet vooral de cranberryvelden niet.

Cranberries vind je op volop op Terschelling, ook veel producten gemaakt van cranberries

Terwijl de koetsier zijn paarden ment, vertelt hij over het eiland en zijn bewoners. Aan iemands lippen hangen is hier zeker het geval, vol enthousiasme volgen waargebeurde verhalen en anekdotes elkaar op.

Op Terschelling maak je een huiskartocht met de firma Terpstra

De middag bestond uit relaxen aan het zonnige strand en een heerlijke lunch bij een van de gezellige strandpaviljoens.

De volgende dagen waren wij wandelend het eiland aan het verkennen. We liepen via het plaatsje West aan Zee, in het noorden, naar het zuiden via het Koreabos en het Stryper kerkhof naar ons restaurantje in Midsland. Ook nu weer waren wij verbaasd over alle flora en fauna en verhalen die wij onderweg tegen kwamen.

het Stryper kerkhof

Wij sloten onze vakantie af met een lange strandwandeling langs de diverse leuke strandpaviljoens. We begonnen met appeltaart en koffie in het paviljoen West aan Zee, een lunch in strandpaviljoen de Branding en een lekker Schoemrakker biertje bij Kaap Hoorn.

Even relaxen bij Kaap Hoorn

Een vakantie op een Waddeneiland is geweldig en als het weer dan ook nog eens mee zit dan is het eiland ook nog eens een tropische verrassing in Nederland.